Designede samtaler

Nina Lysbakken fra AHO er en av deltakerne i Forsker Grand Prix Oslo 2016. Foto: Benjamin A. Ward / www.benjaminward.no

Nina Lysbakken, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, AHO

Mange av oss bruker timesvis på Facebook, SnapChat, Instagram og diverse nettdebattforum daglig, men de færreste tenker over at det sitter designere bak nettsiden og planlegger hvordan dine digitale samtaler skal foregå. Er det en formell samtale, eller vil de helst at du skal være personlig? Hvordan skal du få lov til å svare, og hva vil de at du skal si noe om?

«I sosiale medier kan typografi, grafikk, layout og “likes” spille rollene til talerstoler, glassbord, kroppsspråk og stemmer», Nina Lysbakken, AHO.

Jeg forsker på hvordan vi kan designe for sosiale medier og tilrettelegge for ulike type samtaler på nett. Hvordan kan vi designe for kommunikasjon i en digital verden der ordene mangler kroppspråk og stemmer? Der entusiastiske smil og klapping mangler? Hvilken rolle kan typografi, grafikk, knapper og “likes” spille inn i hva mennesker føler at de kan si, og de uskrevne reglene i kulturen som oppstår? Hva mangler våre digitale rom, som er helt nødvendige for god kommunikasjon i den virkelige verden?

Jeg sammenligner ofte sosiale medier med rom i den virkelige verden – styrerommet til FIFA, kantina på jobben, NRKs debattstudio og brune barer. De er alle utformet for ulike samtaler med ulike verdier og mål; alvorlige, likeverdige, uformelle eller personlige og private. SnapChat, Facebook og kommentarfeltet i VG har derimot ikke tydelige symboler som mektige talerstoler, uformelle saccosekker, pretensiøse glassbord eller slitte barstoler: I sosiale medier kan derimot ulike skrifttyper skape ulike assosiasjoner, for eksempel til en formell, laid-back eller morsom samtale.

Nina Lysbakken fra AHO er en av deltakerne i Forsker Grand Prix Oslo 2016. Foto: Benjamin A. Ward / www.benjaminward.no

Nina Lysbakken fra AHO er en av deltakerne i Forsker Grand Prix Oslo 2016. Foto: Benjamin A. Ward / www.benjaminward.no

Jeg tror design på nett har en lang vei å gå når det kommer til design for kommunikasjon. Både med tanke på hvordan nettsiden kommuniserer noe til deg, og hvordan du kan kommunisere med andre mennesker på nettsiden.
I den virkelige verden er det å lytte ansett som viktig, i sosiale medier er det foreløbig lite prioritert. “Like”-knappen har derimot blitt en slags standard belønningsmetode, selv om det på ingen måte er gitt at det er et godt valg for enhver samtale. I den virkelige verden får vi heldigvis ikke kastet enten likes eller likegyldighet etter oss i enhver samtale med venner. I min doktorgrad studerer jeg både det designet som allerede finnes, og jeg designer og tegner skisser og konsepter som ser på hvordan vi alternativt kunne ha designet. Fokuset mitt er på nettmagasiner og nettaviser og hvordan de snakker med sine lesere. Jeg mener at designet av rommet påvirker samtalen, og at forskjellige typer samtaler krever forskjellig design.

Nina Lysbakken fra AHO er en av deltakerne i Forsker Grand Prix Oslo 2016. Foto: Benjamin A. Ward / www.benjaminward.no

Nina Lysbakken fra AHO er en av deltakerne i Forsker Grand Prix Oslo 2016. Foto: Benjamin A. Ward / www.benjaminward.no

Fremtidsdrøm

Nysgjerrigheten min har en egen, sta vilje som ofte trekker meg i stadig nye retninger – at jeg havnet i forskningsverdenen var ganske tilfeldig. Så lenge nysgjerrigheten får styre, og jeg samtidig føler at jeg har en slags påvirkningskraft på samfunnet jeg lever i, så er jeg ganske fornøyd (…men ofte også grusomt frustrert underveis). Jeg trives best med å få definere egne prosjekter som også innebærer å jobbe praktisk med design – prosjekter som gir meg en mulighet til å vokse personlig, samtidig som jeg liker å jobbe med å bygge et godt miljø rundt meg.